40 дни в пустинята Б
Френският илюстратор и художник на комикси Жан Жиро (1938-2012), известен още като Мьобиус има може би по-дълбоко влияние върху съвременното въображение, отколкото всеки друг художник, работещ в неговата област през 20 век, но въпреки това много хора никога няма да научат името му. От ранното творчество върху култовия френски комикс Blueberry, до прочутия Едена, Moebius работи зад кулисите и върху някои от най-важните, признати произведения на научната фантастика и фентъзи в киното на 20-ти и 21-ви век. Негови са сторибордовете и дизайнерски концепции за филмите Alien, Tron и The Fifth Element, а работата му също е била вдъхновение за много научно фантастични класики като Star Wars и Blade Runner, както и фантастичните произведения на Миядзаки.
Въображението на
Мьобиус обаче надхвърля научната фантастика и достига до тайнствените зони на
магичното. В младежките си години той прекарва една година на гости на майка си
в Мексико, там е очарован от мистичното и от света, който съществува извън
сферата на съзнателната мисъл. Пресичането на просторните територии, в
пустините на Мексико, за него са специален ритуал за ума, който му разкрива
невъобразим начин за възприемане на света.
„Преминаването през пустинята беше нещо като
посвещение. Часове и часове еднообразна гледка, блестящо слънце, непреодолимо
синьо, нагорещено до бяло небе. Сам с мислите си. Беше великолепно. Това беше
нещо, което наистина разтвори душата ми до степен, че все още изпитвам отромно
удоволствие от рисуването на ситуации, в които героите са сред пустинята...
Това беше страхотно духовно прераждане. Когато си по средата на нищото, разумът
ти открива света на неосъзнатото и паралелната вселена на мечтите. Тогава
открих в себе си Мьобиус и това бе тласък за работата ми. От този момент нататък
Мьобиус се превърна в моя начин за изследване на несъзнаваното. ” Споделя
художникът.
През 70-те години
се сприятелява с радикалния режисьор Алехандро Ходоровски, който по това време
е популярен с психеделичния си шедьовър „Светата планина“. Ходоровски моли
Мьобиус да стане водещ дизайнер на това, което се превръща в „най-големия
научно фантастичен филм, който никога не е създаден“ - „Дюн на Алехандро
Ходоровски“. Безводната планета Дюн е техния свят, тъй като и двамата са
безкрайно очаровани от магията на пустинята. Той посвещава Мьобиус в различни
езотерични и мистични учения. „Можете веднага да забележите шаманизма в
работите му, преклонението му към пустинята." - казва Ходоровски - "И странните герои,
обитаващи тази велика, безнадеждна пустош, те не идват от Франция, идват от
Мексико."
В много от най-популярните истории на
Мьобиус, включително известните Arzach и Airtight Garage на френското списание
Metal Hurlant, действието се развива в пустинята, но книгата, която най-много
ме очарова е 40 Days dans le Désert B (40 дни в пустинята Б) от 1999 година.
"40 дни" е потресаваща работа, по-различна от всичко, което съм
виждал.
Мьобиус ни пренася в пустинен свят, който с
всяка страница на историята бавно се придвижва - калейдоскопичен, непрекъснато
преобразяващ и променящ се, като видение от психеделичен сън. Измислен свят,
обитаван от странни същества.
Това е Мьобиус, който премахва границите в
комиксите, показвайки чистата експлозия от потока на мисълта.
История на историята
"Когато годините префучават покрай теб,
а старостта дебне зад ъгъла, те спохождат мисли за съхраняване на тялото и
разума, и например... да спреш ганджата.
Време е за пречистване!
И навлизаш в сухия период, този на твоята
пустиня Б. Там в съзерцание и медитация
трябва да създадеш около себе си вакуум, който да ти помогне да преодолееш
изкушението."
Героят на Мьобиус прекосява вътрешната си
пустиня - тази, провокирана от въздържанието.
На страниците на книгата, историята се
изгражда, деконструира и възстановява пред очите ни, обсебена от яростния ритъм
на импулса, подбуждащ всички изкушения.
Въпреки заглавието
си, това произведение не е илюстрация на евангелските текстове, свързани с
епизода за изкушението на Христос, останал да пости 40 дни и 40 нощи в
пустинята. Мьобиус подхваща темата за изкушението и фино нагажда своята история
във версия, лишена от понятията добро и зло. В библейските текстове Лазар,
върнат към живота е този, на когото Христос казва, че ще пости 40 дни в
пустинята. Авторът вярва повече от всичко в силата на случайността и е
вдъхновен точно от него.
Така Lhazard се
превръща в герой, който става все по-важен страница след страница.
Да осъзнаеш "40 дни в пустинята Б"
означава да преминеш през историята, въпреки странното усещане за дежа вю,
което изпитваш през цялото време. Няма думи, няма цветове и на пръв поглед няма
разказ, но именно това прави книгата произведение на изкуството. Омагьосани
преминаваме от страница в страница и въздействието е с безкомпромисната мощ на
психеделичен наркотик. Изображенията изглеждат изключително чужди едно на
друго, но в същото време са странно свързани. Тази книга е периферна визия от
полузабравен сън. Мьобиус, художникът
или шаманът, просто леко ни побутва в правилната посока, а нашата работа е сами,
внимателно да вървим по пътеката.
Това е уникално произведение без писмено
слово - свободно интерпретируемо. Всеки открива собствената си история, своите
скърби, своите метафизични въпроси за абсурдното и възвишеното, чрез
илюстрации, които могат да бъдат описани само като мьобиувски. Мистични и
загадъчни, поетични и плашещи, красиви и интригуващи ... Липсват ни
квалификации, както винаги се случва при него. Това е книга само за
съзерцаване, "графична, шаманска работа" по думите на автора.
Божествено магьосничество.
"Опитвам се да свържа всичко с търсене
на по-различно рисуване, по-добро възприемане, по-добро отражение, за да стигна
до истината. Целта не е да го осъзная, а да бъда непрекъснато в това състояние
на търсене."
Нарисувана с фина, точна линия с рапидограф,
без подготвителни скици, тази творба страница след страница ни показва
изключителни графични метаморфози. Поставен в сърцето на пустинята, главният
герой се отдава на медитация, а умът му създава невероятни, фантастични образи,
които магически оживяват. Чист концентрат на поезия и виртуозна рисунка.
Рядък шедьовър.
Коментари
Публикуване на коментар