Бърни Райтсън и Чудовищното чудовище
Бернар Алберт „Бърни“ Райтсън, наричан Berni Wrightson е американски комикс художник и илюстратор, автор на Swamp Thing, както и на стотици комикси и корици за много други герои, които е нарисувал за DC и Marvel. Илюстрира и създава кориците на много от книгите на Стивън Кинг. Автор на съвременния образ на Франкенщайн (Bernie Wrightson's Frankenstein, 1983).
Райтсън е роден на
27 октомври 1948 г. в Дюндалк, Мериленд. Той получава художественото си
образование като гледа образователната поредица на Jon Gnagy по телевизията,
чете комиксите на EC и завършва кореспондентски
курс на Famous Artists School.
Повлиян е от художниците Франк Фразета, Ал Уилямсън, Ал Дорн, Греъм Ингелс,
Джак Дейвис и Хауърд Пайл.
През 1966 г. , на
осемнадесет години, Райтсън започва да работи като илюстратор за вестник
„Балтимор Сън“.
На следващата
година, след среща с Франк Фразета, той е вдъхновен да създава свои собствени
истории. През 1968 г. показва свои комикси на редактора на DC Comics - Дик
Джордано, одобрен е и започва работа на свободна практика. Рисува първия си
професионален комикс "Човекът, който се самоуби" (House of Mystery
No. 179) и започва да подписва рисунките си с "Berni", за да се
разграничи от олимпийския плувец със същото като неговото име Bernie Wrightson.
За DC заедно с
писателя Лен Уейн създава The Muck Monster (Чудовищното чудовище) - съществото
от "Swamp Thing" в поредицата House of Secrets № 92 (юли 1971 г.) една
история на ужасите от викторианската епоха.
През есента на 1972
г. Swamp Thing се завръща със своя собствена поредица на DC. Райтсън рисува
първите десет броя от поредицата, а
Абигейл Аркан-Холанд, основен поддържащ персонаж в историите за
„Блатното нещо“ за първи път се появява в Swamp Thing # 3.
По това време
рисува и за Marvel Comics - основения конкурент на DC в поредиците Chamber of
Darkness (1970) и Tower of Shadows (1971), там за първи път в пълния си блясък
се появяват сложните, пищни рисунки, отличителен белег на комиксите му през
70-те години.
Подобно на много
свои колеги по това време, Райтсън се премества в Ню Йорк и живее заедно с
много други художници в една сграда в Куинс.
През 1975 г. Бърни
Райтсън заедно с Джеф Джоунс, Майкъл Калута и Бари Уиндзор-Смит наемат голямо
таванско помещение в Манхатън и създават „The Studio“ - групата, която ще
създава творчески продукти без ограниченията на комерсиалния комикс. Вдъхновен
от работата си с колегите, освен комикси Бърни рисува множество плакати,
календари и илюстрации и корици за книги.
А през 1974 напуска
DC Comics убеден, че некадърното оцветяване на Swamp Thing унищожава графичните
му рисунки и започва работа в Warren Publishing, които издават черно-бели
списания с комикси на ужасите.
Там той рисува
поредица от шедьоври като използва само сивото на размит туш, черен щрих и
контур с неповторима естетика в контрастите на черно-белите форми, създадени с
туш, перо и четка. Бърни Райтсън доказва, че е не само прекрасен илюстратор, но
и отличен сценарист, когато поема предизвикателството да адаптира класическати
хорър истории на Х. П. Лъвкрафт -
"Свеж въздух" и Едгар Алън По - "Черната котка". Със техниката размит туш и перо, за Уорън той
създава още "Nightfall" и
"Clarice". През юли 1974 година в списание Creepy # 63 се появява
"Дженифър", кратка история написана от Брус Джоунс и великолепно
нарисувана от Бърни Райтсън, която се счита за една от най-добрите истории,
публикувани от Warren Publishing.
В началото на 80-те
години, Райтсън рисува "Captain Sternn" за списание Heavy Metal.
Седем години Бърни
Райтсън отделя за своя велик шедьовър - "Mary Shelley's novel
Frankenstein" - рисувайки 50
великолепни илюстрации. Завършва работата си по него през 1982 година. Това
издание е пълната версия на романа на Мери Шели (изданието от 1831г.) с
въведения от Стивън Кинг и художника. Самите илюстрации не са повлияни от филма
с Борис Карлоф, а на действителните описания на героите и атмосферата в
книгата. Той споделя: "Исках книгата да изглежда антикварна, да създам
усещането за гравюри от онази епоха и да напомня за рисунките на художници като
Франклин Бут, Дж.К. Кол и Едвин Остин Абат."
Бърни Райтсън
разказва, че това е бил негов личен проект:
"Винаги съм се
вълнувал от тази история и темата за Чудовищното чудовище, това беше труд на
любовта. Не беше поръчка, не беше работа. Направих рисунките като крадях време
от останалите ангажименти, три дни от тук, седмица от там, за да работя върху
Франкенщайн и така в продължение на около седем години."
Публикуван е за
първи път през 1983 година от Marvel Comics, а през 2008 година излиза ново
издание на Dark Horse Comics за 25-ата годишнината. В голям формат и твърди
корици. Това е най-хубавата
илюстрирана книга от втората половина на 20 век. А илюстрацията „... ще бъда с
теб в сватбената нощ“ е продадена на търг за рекордните 1,2 милиона долара и е
смятана за най-добрата фантастична рисунка с туш за всички времена. "
За DC Comics
Райтсън работи по поредицата House of Mystery от 1969 до 1978, рисува комикси с
героите Aquaman, Batman, Flinch, а за Marvel Comics - Spiderman, Clive Barker's
Hellraiser, Conan the Barbarian, Punisher. Като създава и множество корици за
двете издателства.
През 1983 г. Бърни Райтсън рисува плакат за филма Creepshow и издание с комикси по сценарий на Стивън Кинг със същото заглавие. Това довежда до няколко други колаборации с Кинг - илюстрации към "Cycle of the Werewolf",
и „Wolves of the Calla“, петата книга от поредицата „The Dark Tower“. В периода 1972 - 2009 създава илюстрации и комикси за още 20 други издателства.
Като концептуален
художник, Бърни е работил върху много филми, особено в жанра на ужасите: добре
познати са Ghostbusters, The Faculty, Galaxy Quest, Spiderman, Land of the Dead
на Джордж Ромеро, филма по Стивън Кинг на Франк Дарабонт The Mist и Serenity.
През 2012 г. със
сътрудничеството на Стив Нийлс излиза
графичната новела на Райтсън "Frankenstein Alive, Alive!" публикувано от IDW Publishing, за която
печели National Cartoonists Society's award.
С комиксите и
илюстрациите си Бърни Райтсън даде нов живот на мрака и сенките, и на
съществата, които живеят в тях.
Той умира след
дълга борба с рака на 18 март 2017 година, на 68-годишна възраст.
"Харесва ми
начинът, по който линиите се появяват на хартията, а изображенията изглеждат почти вълшебно. До ден днешен не
мога да мина през търговски център или по пешеходната алея на плажа, без да
спра, ако има човек, който рисува карикатури или портрети. Просто ще спра и ще
гледам като обсебен. Обичам да гледам как се случват рисунките. Обичам да
рисувам. Понякога чувствам, че съм двама души. Единият е човекът с ръката,
който прави самата рисунка, и другият - човекът, който стои отзад, гледа
омагьосан и казва: "Леле, вижте това!"
Коментари
Публикуване на коментар