КОТКИТЕ НА ЩАЙНЛЕН
Роден на 10 ноември 1859 година в Лозана, Теофил
Александър Щайнлен (Théophile Alexandre Steinlen) учи дизайн и започва
артистичната си кариера като дизайнер на щамповани платове. През 1881 година се премества в Париж и естествено веднага попада сред артистичния авангард на Монмартър. Там често посещава литературното кабаре, известно като Le Chat Noir,
основано от швейцарския колега-емигрант Луис Родолф Салис.
Cafe le Chat noir - 1920
Художниците от Le Chat Noir между
които Анри дьо
Тулуз-Лотрек, Луи Анкетен, Адолф Вилет и Феликс
Валотон създават нещо като частен клуб - тъй нареченото „общество на естетите“. Щайнлен започва да
рисува илюстрации за списанието Le Chat Noir и неговите рисунки и
плакати го правят един от най-известните и
популярни илюстратори в Париж.
Понякога използва псевдонима Jean Caillou и изпраща рисунки на други подобни сатирични издания, като Le Mirliton, а от 1891 година за списанието Gil Blas прави над 400
рисунки. Именно успехът в Gil Blas му създава репутацията и извън Франция.
Над 30 са списанията, на които той сътрудничи по това
време: Le Croquis, La Revue Illustree и Le Canard Sauvage и още много други. В своите рисунки и илюстрации Щайнлен изобразява различните категории парижко общество: аристокрацията, бохемата, работническата класа като проличава
голямото му съчуствие към живота на бедните несретници.
В периода 1894 - 1909 година той създава
цяла поредица от
много успешни изложби на картини и рисунки и печели отличието да представи в отделна зала работите му за Есенния салон.
Като художник Стейнлен става известен със своите плакати, илюстрации
и картини в стил Арт Нуво. Той използва голямо разнообразие от медии, включително черни, сини и
цветни тебешири, мастило, молив, акварел и въглен.
Неговата привързаност към животните и
по-специално към котките се забелязва още от ученическите му години, когато
рисува скици на котки в полетата на своите тетрадки.
Естетиката
и грацията на котките са впечатлили Стейнлен с техния чар, движения и характер, както и със своя символизъм. Неговата къща на улица Caulaincourt
в Париж е била, според съвременниците му, място за срещи на всички котки от квартала.
В ранните си години като художник той продава
рисунки на котки за на храна, а и в по-късните - котките обикновено присъстват в повечето му рисунки, илюстрации за списания, литографии и плакати.
Умира на 13 декември 1923 година.
Днес неговите творби са в колекциите на Музея
д'Орсе в Париж, Музея за модерно изкуство в Ню Йорк, Националната художествена галерия във
Вашингтон и Ермитажа в Санкт
Петербург.
Художниците от Le Chat Noir между които Анри дьо Тулуз-Лотрек, Луи Анкетен, Адолф Вилет и Феликс Валотон създават нещо като частен клуб - тъй нареченото „общество на естетите“. Щайнлен започва да рисува илюстрации за списанието Le Chat Noir и неговите рисунки и плакати го правят един от най-известните и популярни илюстратори в Париж.
Понякога използва псевдонима Jean Caillou и изпраща рисунки на други подобни сатирични издания, като Le Mirliton, а от 1891 година за списанието Gil Blas прави над 400 рисунки. Именно успехът в Gil Blas му създава репутацията и извън Франция.
Над 30 са списанията, на които той сътрудничи по това време: Le Croquis, La Revue Illustree и Le Canard Sauvage и още много други. В своите рисунки и илюстрации Щайнлен изобразява различните категории парижко общество: аристокрацията, бохемата, работническата класа като проличава голямото му съчуствие към живота на бедните несретници.
В периода 1894 - 1909 година той създава цяла поредица от много успешни изложби на картини и рисунки и печели отличието да представи в отделна зала работите му за Есенния салон.
Като художник Стейнлен става известен със своите плакати, илюстрации и картини в стил Арт Нуво. Той използва голямо разнообразие от медии, включително черни, сини и цветни тебешири, мастило, молив, акварел и въглен.
Неговата привързаност към животните и по-специално към котките се забелязва още от ученическите му години, когато рисува скици на котки в полетата на своите тетрадки.
Естетиката и грацията на котките са впечатлили Стейнлен с техния чар, движения и характер, както и със своя символизъм. Неговата къща на улица Caulaincourt в Париж е била, според съвременниците му, място за срещи на всички котки от квартала.
Коментари
Публикуване на коментар