Защо и как написах
Денят, в който мама отиде на небето
Драги мой приятелю, напук на тази проклета 2020 година, преизпълнен със
свободно време и любов се захванах и написах една приказка за възрастни, мухата
на която, бръмчеше нахално в главата ми цели девет години.
В началото намеренията ми бяха да се
забавлявам, като описвам весели случки по стари рисунки, но нищо подобно не се
случи. Времената, които доживяхме не са нито весели, нито забавни и явно са ми
подействали мрачно-философски, за което адски не съжалявам, защото открих в
себе си човек, който дълго време спокойно е наблюдавал и преценявал доброто и лошото в хората и
накрая е събрал сили и желание да се изкаже. При художниците, като творци е
нормално да работят изолирано и в самовглъбение. Същото важи и за поети, писатели,
композитори и философи. В повечето случаи това определено ги прави леко
откачени, а понякога и с доста опасно луди идеи.
Самовглъбяването, на което съм се подложил
съвсем доброволно сигурно и мен ме е чалнало леко, но поне не в глобални
размери и това което написах може да е на моменти мрачно и страшничко, но в
никакъв случай не е опасно, ако си седите в къщи.
Идеята за графична новела на тема морал и
човещина, ме зачопли още миналата година, докато дорисувах Седемте градски
гряха на Благой Иванов, защото там изскачаха повече въпроси, отколкото
отговори. Според мен, то така си е и правилно – читателя сам трябва да стига до
отговорите. Та, графична новела не се получи, но пък стана повест с елементи на
графична новела.
Когато разговарях с редактора си от
издателство Сиела, му заявих, че единственото ми желание е книгата да излезе въпреки
и точно през тази гадна година, за да имам поне един приятен спомен от нея.
Благодаря на цялото издателство, че уважиха този мой каприз.
А глупавото ми въображение ме пита, сега
друже, когато цялото човечество живее изолирано и в самовглъбение, колко ли ще
се чалне, какво ли ще се пръкне след поредния локдаун...
Е, поне се отървах от досадната муха.
През 2011-та най-безотговорно нарисувах цикъл от три странни рисунки, свързани тематично с история дето тогава ми се е въртяла в главата, за две деца, които остават без майка, кръстих първата „Денят, в който мама отиде на небето“, и понеже заглавието ми харесваше останалите две също се казваха така, просто добавих 2 и 3. Изобщо не си представях как всичко това ще ме преследва цели девет години. Отвреме-навреме се сещах за нея, като винаги съм си мислел, че е една весела и забавна историйка, но през 2014-та най-неочаквано добавих още три, доста по-страховити рисунки и тогава усетих, че съм обсебен от тази история. Споделих я с приятели писатели и издатели с надеждата някой да я хареса и да ми напише разказ по картинките, но уви, нямаше мераклии. Така всичко потъна отново в чекмеджето чак до 2018-та, когато нарисувах седмата рисунка с двете деца излизащи от мрачна гора. Знаех, че с нея слагам край на поредицата рисунки. След това, през 2019 седнах и най-прилежно описах какво точно съм нарисувал на всяка от седемте и ги разпратих на петима приятели-автори: Сотир Гелев, Елена Павлова, Марин Трошанов, Док Цолов и Весела Фламбурари.
Идеята ми беше да нарисувам комикс по тази историйка и това е описанието на рисунките:
Денят в
който мама отиде на небето
Първа картинка
Тук виждаме
момченцето Христосчо, което всички наричат Ичо, то е четири-пет годишно, но още
не може да говори, само сочи с пръст и вика:Ъ! Ъ! Ъ! или мучи, а в краен
вариант реве. Ичо изглежда огромен и е доста якичък защото майка му продължава
да го кърми.
Майката - Славута, докато
Ичо бозаел, изведнъж казала: Хъ!, сърцето и ударило два пъти в гърлото,
престанала да диша, видяла се да виси на метър от пейката с децата и разбрала,
че вече не е там.
Раца е
сестричката, тя е на седем-осем годинки, леко е отнесена, но по необясним начин
винаги знае как да реагира, какво да каже и направи. Не обича да говори много.
С Ичо се разбират едносрично или най-често със знаци.
На картинката
виждаме още две адски птички, които отнасят Славута на някъде.
От нея са останали само чифт папуци и златна халка.
Зад дъсчената
ограда има фургон, в който тримата са живели до сега и окото на някой, който
наблюдава през дупка от чвор.
Пред оградата освен
пейката и гореописаните има само един странен червей, който незнайно защо се е
изправил и сякаш танцува.
Забравих сопола на Раца, който е
нейна запазена марка.
Когато започнах
рисунките за Денят в който мама отиде на небето, бях сигурен, че между децата
от тази история и майка им съществува нещо като телепатична връзка. Сега,
когато Славута вече не е човешко същество тази връзка явно е
станала още по-силна и Рачето понякога усеща, че
майка ѝ изцяло поема контрола над мислите и тялото ѝ.
Втора картинка
Първата нощ на
децата без майка им.
Момичето незнайно
защо започва да очертава кръг на земята. Малкият усърдно ѝ помага. Когато
приключват и в средата на кръга запалват огън, малчуганът уморен заспива край
него.
Като вила-самовила
в небето над децата профучава майка им само по алено герданче, яхнала адски
нерез, ескортирана от двете особени птички.
Раца втрещено
наблюдава хвърчащото явление и долавя думите: ... при дядо ти...
В мрака зад фургона
има някаква горичка. На сутринта децата търсят избягалия кон и го откриват да
пасе на малка полянка. Ичо радостно извиква: Бууах! и коня пада като талпа, а
после едвам се изправя и ходи като пиян.
Каката гледа
ококорена и насърчително щипва малкия по бузката. Той ентусиазиран с ново
Бууах! нокаутира коня. Издевателствата на хлапето над горкия добитък
продължават още много пъти докато се върнат при фургона. Този кон за кратко
време се превръща в най-послушното и унило същество в тази част на галактиката.
Трета картинка
След няколко дни,
късно вечерта децата минават по един сбичкан мост. Прибират се в къщата на дядо
си, където живеят от два дни. Това не е съвсем къща, а една изоставена плевня в
края на смотано и забутано селце, а дядото ги е пратил да продадат коня и фургона.
Ичо спира да се
изпикае, а Раца съзира как долу в реката, майка ѝ примамва
някакъв смотан чичка в тръстиките.
Дядото е много лош
индивид, подла гад и гоямо пиянде. Може би е виновен за смъртта на Славута.
Той вече е спазарил
внучка си за жена на смотания чичка, и двамата яко са поливали сделката, когото
младоженеца изведнъж скочил, пъхнал в ръцете на стареца една жълта торба с
платата за булката, оцъклен хукнал към реката и неведоми пътеки го вкарали в тръстиката,
където с премрежен поглед го зовяла неземна съвсем гола хубавица, която
всъщност вече се падала негова тъща.
Четвърта картинка
Тук започва още
по-мрачната и зловеща част на историята.
Когато децата се
прибрали в плевнята, заварили дядо си задремал пиян на масата, прегърнал жълта
найлонова торба. Без да го будят, те отишли в ъгъла дето била яслата, в която
спели. Момченцето заспало веднагически, а Рачето стискала
клепачи, но съня не идвал.
През това време
дядото се разбудил. Видял, че децата са се прибрали, с пиянския си акъл решил,
че не е редно да дава момичето на чужд човек преди да е станало жена и решил да
оправи тази нередност, пък и внучката си. Развързал връвта на панталона, щракнал
запалката Зипо и усмихнат под мустак, залитащ се отправил в полумрака към
яслата.
Изправил се пред
шашардисаната Раца в цялото си великолепие и профъфлил: Я ила тук
дядовото, да тъ гуушнъ...
Точно тогава
пълнъта луна се облещила, една коса подпряна на стената се разклатила, Ичо в
съня си изревал: Бууах! и се събудил, косата се вдигнала във въздуха и с
елегантнен замах кръцнала главата на дядката, която пък изхвъчала през
прозореца и се търкулила в нощта, запалката паднала в една кошница с кило
ракия, половин хляб и три яйца.
Раца грабнала
Ичо и хукнала навън да търси главата, като пътьом забърсала жълтата торба от
масата.
Кошницата пламнала,
а по-късно и всичко останало.
Пета картинка
Не след дълго
случайни рибарчета открили чичката-жених зеленясял и подпухнал, удавен в тинята
на едно вирче.
Съселяните му
направили бързо погребение, щото миришел отвратително.
А през нощта Рачето и Ичо водени от
вила-самовилата, разровили гроба, прибирали двете златни монети поставени върху
клепачите на мъртвеца и доволни си тръгнали.
Останал без
златото, което да го притиска към земята, зеленясалият удавник-жених се
надигнал от гроба и бавно се затътрил след несправедливо отнетите му
притежания, тъжно зовейки: Моууе, моууе...
Шеста картинка
Отново е
пълнолуние.
Раца подава на
майка си - самовилата жълтата найлонова торба с отрязаната глава.
На дъното на
торбата има три пачки със столевки, четири с педесетолевки и две златни
столевки-наумовки.
Тук може да се
вмъкне разказ за приключенията на отрязаната глава, защото тя не е просто
някаква си глава. Под езика и има скрито сгънато листче с изографисано името на
много гаден древен демон, а на челото и е издълбано - ПАТИЛО И ПАК ЩЕ ПАТИ.
Седма картинка
Децата излизат от
гората, пред тях е стена от мъгла, а на известна дистанция някой си влачи
краката в шумата и тъжно мучи: Моууе, моууе...
Отвреме-навреме
моченцето се обръща назад и вика: Бууах!
Чува се ТУП! и
мученето за малко спира.
Ето какво ми отговори Сотир Гелев:
„Това само ти можеш да го напишеш. Но не е за
комикс, а за литература. От този материал става дълъг разказ, а може и повест.
Просто трябва да опишеш отделните герои и да разкажеш тяхната история. Ако го
напишеш така, както си го почнал, без да се опитваш да бъде
"литературно" написано, ще стане доста необичайно.“
И с това проблемите ми с тази история приключиха,
просто седнах и я написах, като първо описах финала, защото си го представях
още докато рисувах седмата картинка.
След това, оставаше само да седна и нарисувам цялата книга отново, защото оригиналните рисунки бяха цветни, а докато пишех историята не откривах нищо пъстричко и шаренко в нея, абсолютно никакъв друг цвят, освен предимно черен и тук-таме - сив.
Сега остана само едно несподелено с теб и недоизказано нещо, което ме
чопли през цялото време – самовилите.
Да, това е история за самовили.
В българският
фолклор, това са красиви женски същества с човешки облик, родствени на
самодивите, вилите и юдите. Най-старите сведения за тях идат от западните
райони и Странджа. С утвърждаването на новата
християнска религия езическите божества
на древните българи се забравят, а накрая се запазват само като поетични
образи в народното творчество. Йосиф Брадати, книжовник от XVIII в., пише :
„Но и да реку вам благословене
християне: по много земли ходих, толко не сам видел по много бродници и
самовили и магесници, колку у болгарска земя…“
Животът на самовилите
е волен и безгрижен. Те са ефирни, красиви,
стройни, с дълги коси и чародеен поглед. Хората са казвали, че не трябва да ги гледаш в очите. Грижат се за животните, децата и природата, но
най-много обичат музиката (особено мелодиите
на кавал) и свободата. Легендите и песните ги описват като
духове обитаващи места в близост до вода, които нощем придобиват плът, танцуват
и се къпят на лунна светлина. Дошла от фолклора представата ни за самовилите поражда неизбежна аналогия с Великата богиня- майка. Те са покровителки на здравето и господарки на живота. Те са
божества на раждането и росят хлебородие върху цъфналите ниви, та да завързват хляб (поради връзката на водата с плодородието), на майките, защото отглеждат
децата и ги възпитават да станат герои, но пък магията им понякога води хората
до лудост и загуба на личността. Тях можели да ги виждат само
съботниците (родени в събота срещу Задушница и преди Великден), родените в
полунощ преди Бъдни вечер и през Мръсните дни, повтараците (отбити и отново
засукали бебета), мешаните деца (деца на самовила и простосмъртен мъж). Разказва се, че от песента на самовилите по-хубава няма, и от танца им няма
по-красив, че обичали да помагат на болни хора и изпаднали в беда, особено на майки
с деца.
Ето как Теофан Рилски (XVIII в.) осъжда
безверниците „Како-ви
християне есу, които говорат: „Болен бех и отидох на самовила и оздравех…“ „По
велика почъст имат на самовили и на магесници, нежели на светии и на
духовници.“
За лечителните
способности на самовилите се пее и в една песен за Марко Кралевити и неговия побратим Иве, самодивата-воин Вида Баздарджийка казва на юнаците:
Тука има
Магда самовила,
тука има
Магдини градини:
секакво е
цвеке посеяла,
от секакви
билки цвеке има.
Че наберем
цвеке самовилско,
че свариме
цвеке самовилско,
че запоим
Иве, че окъпем
и веднага
Иве че да стане,
ем по боле
юнак че да биде.
В повечето случаи обаче, самовилите са враждебно настроени към хората заради това, че унищожават природата – наказват ги като заключват водните извори, безжалостно преследват и убиват овчарите, задето опустошават пасищата им, отвличат хубави момци, моми и невести заради изсечена гора или им причиняват злини заради неспазване на различни празници.
Но в много от преданията се споменава, че са живели и сред хората, омъжвали са се и са раждали деца. Приставали по собствено желание, но обсебвали мъжа, когото са избрали без остатък, до смърт, готови по-всяко време да го напуснат и да се завърнат в своя свят заедно с децата си. Ако самовилата избягала от хората и се окъпела, тя добивала отново моминството си.
Нал’ знаеш,
Стояне,
самовила
къща не върти,
дири ме,
Стояне,
на връх
планината,
край
самовилското езеро.
Митичното място между небето и земята, в което живеели се наричало Змейково. Но това бил свят без мъже и единствен начин да има деца в него е да струват оброк с човеците, а на самовилите се налагало поне за малко, да живеят и да страдат в този гаден, глупав човешки живот.
***
Това е почти всичко, което исках да ви
кажа, освен още два пъти „понеже“.
Понеже самовилите са древни същества,
включих в речника им някои старобългарски думи, за което се извинявам на тези
дето не обичат бележките под линия.
Понеже историята се е случила някога,
доста отдавна, предпочетох да не използвам думи като левитация, телепортиране и
паралелен свят, но мисля, че ще се оправите и без тях.
Започнах безотговорно цялата тази
история, но след това се взех в ръце и съвсем съвестно я описах и пренарисувах,
а с горното писание запълних и всичко недоизказано. Приятно пътешествие в някъдето и някогато, но заедно – аз и ти.
Коментари
Публикуване на коментар