АРХИВИТЕ, СКИЦИТЕ И СПОМЕНИ ЗА ТОВА, КОЕТО ВСЕ ОЩЕ СИ СПОМНЯМ
АРХИВИТЕ, СКИЦИТЕ
И СПОМЕНИ ЗА ТОВА,
КОЕТО ВСЕ ОЩЕ СИ СПОМНЯМ
Пак цял ден се зарових в архивите, уж само за малко, дребна справка, но не се получи така, както си го представях, защото от шкафовете се наложи да се прехвърля на чекмеджетата, в резултат на което и сега цялото ателие е осеяно с купчини папки и кутии. Търсих едни скици, които бях убеден, че ще ми помогнат много бързо да свърша работата си, но уви, откривах безброй други ценни неща, но не и това, което ми трябваше. Докато рових, си мислех колко важно нещо е скицата, защото това е първата наброска за идея, която да осъществиш някога. А идеята е много важно нещо, защото без идея, нямам идея как се създава каквото и да е. Понякога от една мъничка , нехайна скицичка се раждат дори няколко големи идеи и затова са важни и ценни, и трябва зорко да се пазят на сухи и недостъпни места (например папка в ракла).
Та докато прехвърлях купища рисунки и скици, Мозъка ми бачкаше на празни обороти и от скука, подхвърляше разни щуротии от рода: "От мен да знаеш, даже много интимно нещо е туй скицата, ам'тъй де, примерно да си покажеш скицата на дама, 'ми то си е като да си смъкнеш гащите." И така цял ден, как пък за миг Той не спря с безумните си ригмароли*, та чак до два часа тази сутрин. На всичкото отгоре, това дето го търсих беше потънало вдън папките, пликовете, кутиите и чекмеджетата неземни и изобщо не го открихвах. Но...
-----------------
*ригмарол (rigmarol) - безмислен брътвеж
Открих цял куп стари скици, на вече осъществени неща, които Той ми разреши да споделя защото вече не било ексхибиционизъм, а „проследяване на творческия процес“.
Първата находка
е по-древна и преставлява цикъл от нехайни драсканици на теми: подписът Peter Stan и Пениуайз на Стивън Кинг, дето изобщо нямам
спомен кога съм правил, но си заслужават да ги пазя. Колкото до
това, че съм рисувал детски книжки паралелно с ужасите на Стивън Кинг и Дийн
Кунц, никога не съм се
впрягал в някакви категории и ми е еднакво интересно и разнообразно да правя
илюстрация към Стивън Кинг, а в същия момент да работя и детска книжка със
зайчета и меченца или да рисувам комикси. Нямам никакво притеснение или спънка
– обичам различните жанрове и разнообразието. За някои е
странно, че мога да илюстрирам детски книжки и приказки и в същото време – страхотийте
на Стивън Кинг, но и едното, и другото са все приказки. Просто едните са за
деца, другите за възрастни и аз нямам никакъв проблем да бъда и с едните, и другите.
С петдесет годишен опит нищо свързано с рисуване не ми е трудно, стига да ми се
прави, а за Стивън Кинг бих зарязал всичкта друга работа.
Втората ме озадачи, защото се оказа най, ама най-първата идея за „Денят, в който мама отиде на небето“! Скицата няма нищо общо с това, което съм рисувал по-късно, но странното е, че преди нея има редактирано изречение (и то на английски), където пишеше:
което ме доведе до мисълта, че още от едно време, без да подозирам, идеята е тръгнала от изречение и след много години се е самореализирала първо като отделни рисунки, а после и като история, без аз да съм имал, каквито и да е първоначални намерения. А пък единствената причина да съществува такава книга е цикълът рисунки, които незнайно защо, започнах да рисувам в продължение на девет години с надеждата, някой да ми напише текст към тях.
И когато се
наложи да си я напиша сам, заплетох вътре предхристиянския ни фолклор, от който
се е запазило много малко, а пък за САМОВИЛИТЕ и тяхната „безлетната“ обич не
се знае почти нищо – това е следващата причина.
Последното е, че
от отдавна исках да създам книга, в която текст и рисунка да вървят паралено и
едното да допълва другото. Всичко в нея да е свъзано, а паратекстът да оформя
възприемането и неговата интерпретация от читателите, като се започне от корицата,
графичния дизайн, заглавие, посвещения, въведение, бележки под линия и
форматиране, та до типографията. И понеже никой не пожела да ми я напише, си я
написах и направих сам.
Гле’й ти...
Така
е когато човек си има архиви, колкото и мънинки да са те,
вече си има оправдание, че си е загубил времето да рови в тях.
В
резултат от дългото ровене в моите архиви, не открих това, каето
търсих, но пък открих хронологията, как, защо и кога
се е стигнало до създаването на "Пръстенът на нибелунга".
За
мен любопитството по тази тетралогията започва някъде през осемдесетте, когато
прочетох либретата на Вагнер в "Книга за операта". Състои
се от четири опери: „Рейнско злато“, „Валкирия“, „Зигфрид“ и „Залезът на боговете“. Модата
по вагнерово време е била оперите да са все ужасни трагедии и той ужким е
създал самият супермен за тогавашното време, неубиваем, защото се изкъпа в
драконова кръв и единствен сред хората, човек със свободна воля, а всъщност
направо му прецака живота, че и на родата му, и на гаджето му, и още от тогава
тази несправедливост ужасно ме дразнеше и исках да променя тъпата история.
След
това периодично през годините съм се сещал за "Пръстенът" и през 1992
съм започнал адаптация за детска книжка. От тогава са и първите рисунки, които
открих. Поради някаква причина съм се отказал. По това време в
"Плеяда" вече издавахме Стивън Кинг и явно не съм имал време за
експерименти с нибелунгите.
На
картинката нибелунгът Алберих открадва рейнското злато, за да изкове от него
Пръстенът.
А следващите скици, които открих са
от 1998, когато бях направил издателство "Мега" за книги-игри и съм
ги драснал, за да ме подсещат, че може да направим игра за Зигфрид.
Единадесет години по-късно се
оказа, че отново съм направил серия рисунки и илюстрации. Това става през 2009.
Това
е всичко, което имах да кажа днес по архвините въпроси, но за утре – откъде да зная.
И
не знам дали споменах, че имам архив и в компютъра и уважавам работата с
компютър, защото там никоя идея не се губи, всяка рисунка или текст може да се прекадрира/редактира или
да се промени цветово, но основната идея си се пази.
Коментари
Публикуване на коментар