НЯКОИ НЕЩА, СВЪРЗАНИ С БЪЛГАРСКОТО КИНО, ЗА КОИТО ПРОВЕРИХ
София, 8 декември 1896
година вестник „Народни права“
„В града ни от
десетина дни е пристигнал един цинематограф – апарат, който изображава на
платно тъй наречената “Жива фотография”. Апаратът дава възможност да се виждат
изображаемите от него картини и сцени във всичката им живост и движения.
Пристигналият цинематограф показва, например, един движущ се трен, посрещането
на цар Николая в Париж, един от парижките площади и т н.- всичко това толкова
живо и естествено, щото се получава пълна, невероятна илюзия!”
Русе, вестник „Законност“ от 27 февруари
1897 година
Историята на киното доказва, че именно масовата
непретенциозна, но все пак взискателна публика помага на киното да оцелее и да
избегне съдбата на много други временно популярни атракции.
В същата сграда се намирала и звукозаписната компания „Панавия“, която издава шлагерите на Аспарух Лешников.
През
1930 година в киното за първи
път е прожектиран филм със звук.
По комунистическо време е преименувано
на „Цанко Церковски“, но с падането на комунизма в края на 90-те отново му е върнато името „Модерен театър“.
През 1978 е обявено за архитектурно-строителен художествен паметник на културата от местно значение.
През 2001 става частна собственост и
от 2013 година престава да е
киносалон.
Сред десетките конкуренти на „Модерен театър“ през
десетилетията изпъква разрушеното след 1944 кино „Одеон“, отворило врати през 1910
г., разположено на ъгъла на улица „Цар Симеон“ и
„Мария Луиза“.
От края на първото десетилетие на ХХ век във всеки момент в
София функционират поне три киносалона едновременно, които достигат почти 30 в
края на 1920-те. Вероятно мнозина ще бъдат изненадани да научат, че е имало около стотина кинозали, някои работили едва
няколко месеца, и това колко много от традиционните, но вече несъществуващи кина на столичния град всъщност са построени през
1920-те и 1930-те години.
През 1914 година със средства на Модерен театър е заснет и първият български игрален филм „Българан е галант“ (според Петър Кърджилов това се е случило в късното лято – ранната есен на 1914, за да излезе на екран на 13 януари 1915 в кино „Модерен театър“). За ,,Българан е галант" и ,,Бунтът на робите" се среща информацията, че изгарят в бомбардировките на София през Втората световна война и са останали по няколко кадъра. Това е останало и от ,,Бай Ганьо" от 1922 година (също дело на Гендов), за ролята на бай Ганьо той е поканил Стоян Попов, по-известен с псевдонима си Чичо Стоян, който е един от големите български детски поети от началото на 20 век. Май единственият оцелял филм на Гендов от първите години на игралното кино ще се окаже 16 минутния "Любовта е лудост".
Спомням си когато бях малък, че всяка
неделя ходехме фамилно на кино: баба, дядо, мама, тате, вуйчовци и вуйни, леля и
лелинчо и цяла сюрия дечурлига в кварталното кино-читалище „Раковски“, а
понякога ако слушахме, татко ни водеше с брат ми в лятното кино в Западния парк да гледаме
черно-бели стари филми на Чарли Чаплин, Бъстър Кийтън и Лаурел и Харди, любимия ми Тарзан и супер яките анимации с Мики Маус и Доналд Дък. И така беше чак до появата на телевизията.
По-късно като станах 8-9 годишен предпочитах да си ходя сам или с приятелчета
на кино. Имаше доста кина и евтини детски билети.
Днес в София от съществувалите до промените от 1989 година трийсетина киносалона, съхранилите се в това си качество се броят на пръстите на едната ръка: „Одеон“ (бивше филмотечно кино „Дружба“) „Влайкова“, Дом на киното (бивше „Севастопол“). На културата служат май само 3 от помещенията, ползвани някога за филмови прожекции: в старото кино „Левски“ сега гостуват театрални спектакли под лъскавата шапка на Сити Марк Арт Център, а някогашните „Млада гвардия“ и „Витоша“ са книжарници. Елегантното навремето кино „Сердика“ бе разрушено миналата година, за да отвори място за елитен хотел,„Изток“ и „Култура“ се превърнаха в магазини на големи вериги, на мястото на кино „Славейков“ се похапват картофки и бургери, „Димитър Благоев“, поживяло и като „Европа Палас“, стои заключено, отсреща „Москва“ е базар.
Известните в миналото „Аура“, „Иван Вазов“, „Георги
Димитров“, „Македония“, „Красно село“ приютяват фолкклубове, казина, дрехи
втора употреба или просто са… руини. Емблематичното лятно кино „Мир“ пък е платен
паркинг. Останалото са мултиплекси. Излишно е да споменаваме, че и тук
модерните кина са в моловете.
Коментари
Публикуване на коментар